Gezond koken in een Tagine met biologische citroen

Gezond koken in een Tagine met biologische citroen

Wist je dat koken in een Tagine niet moeilijk is? Het is ‘slow cooking’ en de gerechten zijn erg lekker & gezond. Ideaal voor vegetariërs of voor mensen die op bepaalde dagen geen vlees willen weten. Of gewoon omdat je het lekker vindt natuurlijk!Lees hieronder meer over de tips van Nora, eigenaresse van De Tagine. Ze is net zoals ik gek op de biologische citroen! 

Om te beginnen verzamel je alle groentes die je nog in huis hebt. Niet genoeg in huis? Bedenk dan op welke groentes jij en/of je partner dol zijn. En wat eten de kids graag? Zolang je maar de juiste opbouw aanhoudt en de juiste kruiden gebruikt ontdek je pas echt wat jouw creatieve kookkunsten zijn.

Slowcooking – Tagine

De manier van koken met een Tagine is erg makkelijk en gaat op een unieke wijze. De deksel houdt het stoom binnen en zorgt ervoor dat de smaken bij en door elkaar komen. In plaats van dat het vocht verdampt, wordt het vocht dus behouden en gaan er geen vitamines en mineralen verloren. Dat maakt Tagine koken enorm gezond.

De komende tijd zal Nora allerlei heerlijke Tajine recepten met ons gaan delen. Je vind ze terug op de Tagine recepten pagina.  

 

Handige Tajine weetjes

  • Als hij nieuw is dompel je de gehele Tajine onder in water voor 6-7 uur. Dit zorgt ervoor dat de onderkant en de rand die niet geglazuurd zijn niet breken en hierdoor gaat de tagine ook langer mee.
  • Heb je inductie? Dan kan je een speciale onderzetter bestellen. Of je zet de Tagine in de oven. 
  • Heb je de Tagine langer dan een paar maanden niet gebruikt, leg de Tagine (onder & bovenkant) dan minimaal een uur in water.

Tools voor de tagine

Handpers illustratie

Sap
Handpers type 2 illustratie

Citruspers
De Tagine en The Lemon Kitchen Nora & Jadis

KOKEN IN EEN TAGINE

We hebben de voordelen van koken met een Tajine voor je op een rijtje gezet:

  • Alles in één pan (makkelijk en scheelt afwas);
  • De deksel houdt de stoom binnen en de smaken bij elkaar;
  • Vitamines en mineralen worden behouden;
  • Het eten wordt langzaam en gelijkmatig bereid en is daarom ideaal voor slow cooking;
  • Je kunt er heerlijke vegetarische gerechten met veel groenten in maken;
  • Je kunt alle ingrediënten die je thuis hebt liggen gebruiken;
  • Helemaal naar jouw smaak te creëren;
  • De gerechten zijn veel smaakvoller.
Nora van De Tagine koken in een tagine

gEZOND KOKEN IN EEN TAGINE

ijdens deze quarantaine tijden merken we waarschijnlijk allemaal dat we beginnen af te dwalen met gezond eten. Laat staan dat we elke avond zin hebben om uitgebreid te koken, terwijl de zon nog lekker schijnt en je liever buiten zit. Je moet continu in de gaten houden of er niets aanbrandt. En als het dan eenmaal klaar is zegt manlief dat hij daar eigenlijk helemaal geen zin in heeft. Of de kinderen lusten het niet. Herkenbaar hè?

Basis TaJine recepten

Hoewel er geen standaard recepten zijn, willen wij toch een ‘basis’ gerecht met jullie delen. Je kunt hierbij meteen je kids laten helpen. (Zijn zij ook weer even zoet) Laat ze bijvoorbeeld de groenten kiezen en laat ze meekijken hoe je dit in een Tagine doet. Zo voelt het als een eigen gerecreëerd gerecht en gegarandeerd dat ze het opeten. Zo hebben ze meteen hun dagelijkse vitaminen binnen!

 

De informatie in dit artikel komt van Nora, eigenaresse van De Tagine.

tagine kruiden zoals Ras el Hanout, kurkuma, paprika poeder

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Jadis-met-stappel-tlk-kookboeken-uitsnede

Meld je aan voor de nieuwsbrief van The Lemon Kitchen

Blijf op de hoogte van Jadis haar culinaire website & gelijknamig kookboek

Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief

Blijf op de hoogte