+31 6 41 72 88 77 info@thelemonkitchen.nl

BED, I LOVE YOU!

Slapen kan zó fijn zijn als je goed weet hoe je kan ontspannen, met mijn adhd & add kan ik in de avond wat overprikkeld zijn en niet snel in slaap komen. Ik voel me dan net een over-enthousiast kind, die nog de dag aan het na-analyseren is en er nog veel gedachtes door mijn hoofd gaan. Ik heb van alles geprobeerd om beter te kunnen ontspannen en sneller in slaap te komen. Daarom heb ik Lisanne van Superyoga, 5 tips om beter in slaap te komen gevraagd. Het heeft mij geholpen, wie weet jou ook!

5 tips om beter in slaap te komen | Gastblog

Slapen doen we gemiddeld zo’n 7-8 uur per dag, dat is bijna 30% van ons leven! Slapen speelt dus een grote rol in ons dagelijks leventje. Behalve dat het slapen een grote rol speelt, is het ook nog eens heel belangrijk voor ons. Zo kunnen we de dag verwerken en weer bijtanken voor een volgende dag. Iedereen heeft wel eens een slechte nachtrust gehad. Het kan zijn dat je niet goed inslaapt, heel licht slaapt, vaak wakker wordt, hevige dromen hebt of dat er zoveel in je hoofd rondgaat dat je de hele nacht door gewoon niet lekker slaapt. Een drukke dag, een stressvolle periode en tot laat op een scherm kijken kunnen daarin een rol spelen. Hoe krijg je een goed slaapritme en slaap je als een roos? Lees hieronder 5 manieren om beter in slaap te komen.

♥♥♥ Beter in slaap ♥♥♥

Tip 1: Structuur

Het hebben van structuur is essentieel voor ons als mens. Om dezelfde tijd erin ’s avonds en op tijd er weer uit in de ochtend dus! Tussen 22.00 – 23.00 uur moet je eigenlijk wel gaan slapen, vanaf dit tijdstip begint je lichaam met allerlei belangrijke processen waarbij het belangrijk is dat je lichaam rust ontvangt. Het is maar net wat voor jou fijn werkt, de meeste mensen hebben wel zo’n 7-8 uur slaap per dag nodig. Als je intensief sport kan dit gerust meer zijn, beoordeel zelf wat voor jou optimaal werkt. Van teveel slaap kun je namelijk ook weer klachten krijgen.

Tip 2: Daglicht

Daglicht speelt een grote rol in het slaappatroon en je kwaliteit van je nachtrust. Overdag genoeg daglicht zien zorgt ervoor dat je ‘s avonds voldoende melatonine aanmaakt waardoor je lekker kunt slapen. Als je kantoorwerk doet, is het fijn om in een omgeving met veel ramen te werken en regelmatig even naar buiten te gaan. Licht vanuit je tv- of computerscherm remt de melatonineproductie juist weer af. Vervang de tijd totdat je naar bed gaat door iets anders zoals het lezen van een boek, lekker in bad zitten met een maskertje. Of een gezellige conversatie/spelletje met je partner.

Tip 3: Magnesium

Als je een druk bestaan hebt, sta je onder druk of heb je zelfs al last van stress. Magnesium zorgt onder andere voor ontspanning van de spieren en dit kun je nemen in een pil- of poedervorm. De poedervorm is aan te raden om dit doorgaans beter wordt opgenomen door je lichaam. Neem volgens de instructies een portie magnesium en roer het door een kopje warm water heen. Drink dit een half uurtje voordat je gaat slapen op en je zult merken na een aantal dagen of weken dat je verschil merkt in hoe je in slaap komt. Als je veel sport is dit ook een echte aanrader. Magnesium is betrokken bij honderden biochemische processen in je lichaam. Het zorgt naast het ontspannen van de spieren voor een betere productie van nieuwe eiwitten uit aminozuren, de regulatie van je zenuwstelsel en het helpt bij de omzetting van voedsel in energie.

beter in slaap

Tip 4: Bananen thee

Wist je dat je van een banaan thee kunt maken en dat het helpt om lekker te gaan slapen? Je wast een biologische banaan goed onder de kraan schoon en snijd de uiteinden eraf, je laat de banaan tien minuten koken in een pannetje water. Drink de thee ongeveer een uurtje voor het slapen gaan, je kunt eventueel een theelepel kaneel of een schijfje citroen toevoegen voor de smaak! De banaan zelf kun je met schil en al opeten.

Tip 5: Mediteren

Het is heerlijk om voor het slapen gaan een moment te pakken om je gedachten op de vrije loop te laten. Ga comfortabel liggen met een oogkussen over je ogen heen, de spieren rondom je ogen en in je voorhoofd kunnen dankzij de geur van lavendel perfect ontspannen. Hierbij kun je een extra verdiepingsslag maken door gebruik te maken van handige meditatie apps zoals Headspace, Insight timer en Smiling Mind. Als je het snel koud hebt of het tussendoor koud krijgt gebruik je een yoga deken om jezelf lekker warm te houden. Niets mag jou afleiden van je zenmomentje,om uit eindelijk beter in slaap te komen!

Ben je net zoals ik enthousiast over dit artikel met 5 tips om beter in slaap te komen? Lees dan meer in het kopje 'in balans'. 
Volgen jullie The Lemon Kitchen al op Facebook, Instagram & Pinterest

 

 

Jadis Schreuder

Jadis Schreuder

Eigenaresse at The Lemon Kitchen
Ik ben Jadis Schreuder, eigenaresse van The Lemon Kitchen. Van jongs af aan verwonderd door alle smaken van de wereld. Gek op citrusvruchten met de citroen in het speciaal. Het kernwoord 'fris' zie & proef je overal in terug. Eigen recepten, styling & fotografie.
Jadis Schreuder

Latest posts by Jadis Schreuder

Blijf op de hoogte van
The Lemon Kitchen.
Maandag & vrijdag nieuwe recepten, minimaal 1 vegetarisch

Nieuwsbrief

Share This