ciabatta gezond

Ciabatta gezond

Ik vind het altijd leuk om in de middag een zo lekker en gezond mogelijk broodje te maken. Vaak heb ik nog appels in huis ik vind dit vaak een heerlijke combinatie voor in de salade of voor op brood. Het zoetzure van de appel combineert goed bij vele vlees en vissoorten. Deze creatie was toevallig ontstaan en smaakte naar meer! Eigenlijk een nieuw soort broodje gezond, met veel smaak en verschillende texturen. Een broodje gezond zoals we hem kennen is eigenlijk een beetje gedateerd, dus ik geef hem even een upgrade!

Ciabatta gezond

ciabatta gezond

Ingrediënten (2 broodjes):
Ciabatta 2 st.
Appel 1 st.
Avocado 1 st.
Ham 100 gr. ( kan vervangen worden door gerookte kipfilet)
Wasabi rucola (garnering)
Crème fraice 2 el.
Mierikswortel crème 1 tl.
Citroen 1 st.
Peper en zout

Bereidingswijze: 

1. Verwarm de oven voor op 180 graden. Doe de ciabattas in de oven, voor ongeveer 8 tot 10 minuten. Wacht tot ze een mooie kleur hebben gekregen.

2. Vervolgens snijd je de appel in gelijke dunne plakken. Dit kun je doen met een mes, maar ook met de mandoline.

3. Je maakt de dressing door de mierikswortel, crème fraîche en het sap van een kwart citroen door elkaar te mengen. Rasp de helft van de citroen en meng dit ook hier doorheen.

4. Snijd ook de avocado in dunne plakken, besprenkel deze met citroensap. Dit doe je om bruinkleuring te voorkomen.

5. Bestrijk het broodje aan beide kanten met de dressing/spread. Maak dan laagjes met het beleg. Begin met de vleeswaren en bouw dan op met de appel, avocado en wasabirucola. Breng op smaak met peper en zout.

Als variatie op dit recept kun je er voor kiezen om de ham te vervangen voor de gerookte kip. Zorg ervoor dat je de gerookte kip in mooie dunne plakken snijd. Ook kun je nog noten fijnhakken om op het laatst op het broodje te strooien of je kiest voor geroosterde pijnboompitten. Al met al is dit een heerlijk broodje voor de lunch!

No Comments

Geef een reactie